همه چیز درباره سم کلرپیریفوس

ariaaria
7,039 بازدید

 همه چیز درباره سم کلرپیریفوس

امروزه استفاده از سموم مختلف کشاورزی در بین بسیاری از مزرعه داران و باغداران رواج پیدا کرده است تا بتوانند محصولات بیشتر و سالم تری داشته باشند، برخی از این سموم ضعیف تر و برخی قوی تر هستند و می توانند بر جانداران نیز تاثیر منفی داشته باشند، ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی سم کلرپیریفوس بپردازیم.

کشاورزان از دیرباز همیشه با استفاده از روش های خاص کشت و استفاده از انواع آفات و سموم کشاورزی به دنبال ازدیاد محصولات خود و سالم سازی آنها بوده اند.

در همین راه انواع آفات و سموم را توسط آفت کش های مختلف که با ترکیبات متنوعی توسط شرکت های شیمیایی تولید شده اند را مورد هدف قرار می دهند، گاهی آنها برای از بین بردن حشرات و آفات چندین نوع سم را با یکدیگر مخلوط می کنند تا نتیجه بهتری بگیرند.

 

معرفی سم کلرپیریفوس

کلرپیریفوس نوعی سم از دسته فسفات اورگانو و شامل فسفر با رنگ کریستالی و سفید می باشد، این سم که از دسته سم های فسفره می باشد، برای سم زدایی محصولات متنوع کشاورزی و مواد غذایی و از بین بردن انواع آفات خاکی و درون گیاهی( ریشه، ساقه و برگ ها)، حشره های بالدار و دیگر حشره های سپردار و چسبناک به گیاهان و میوه ها با مقدار مناسب و در زمان معین استفاده می شود.

عموما سموم کشاورزی بیشتر از نوع فسفره و کلره می باشند که هر کدام دارای ویژگی هایی هستند و می توانند دارای تاثیری معین بر مواد غذایی و جانداران زنده از نوع انسان و حیوان باشند، سم کلرپیریفوس از نوع سم های فسفره است که تاثیر و خطر بهتری بر روی حشراتی که بر مواد غذایی صدمه وارد می کنند، دارد.

سم کلرپیریفوس دارای فرمولاسیونی از دورسبان، امپایر، نگزالوت، گرانول و … می باشد که هر کدام دارای دوزهای مشخصی هستند و با توجه به قوانین خاصی کم و زیاد می شوند تا در تاثیر پذیری نهایی سم مشکلی پیش نیاید، البته برخی شرکت های تولیدی این سم، مقدار این مواد و ترکیبات را کم و زیاد می کنند و سم را با غلظت های متفاوت روانه بازار خرید و فروش می کنند.

موارد مصرف سم کلرپیریفوس در بین باغداران و افراد مختلف

این سم از انواع آفت کش های قوی می باشد که در بسیاری از کشورها در مزارع مختلف اعم از مرکبات، صیفی جات، درختان میوه و برگ های سویا و گل های زینتی مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر خوبی نیز بر آنها دارد.

سم کلرپیریفوس می تواند بر انواع آفت ها، حشره های بالدار، پسیل،شپشک ها، بیدها، کفشدوزک، مگس ها و … از طریق ورود بر سیستم عصبی آنها تاثیر گذار باشد و آنها را از بین ببرد.

خسارت پسیل پسته

البته خیلی از خانواده ها نیز از این سم برای از بین بردن موریانه، سوسک، مگس ها و … نیز در محیط منازل استفاده می کنند.

برای خرید سم کلرپیریفوس روی این لینک کلیک کنید.

https://ariakeshavarz.com/product/%d8%b3%d9%85-%da%a9%d9%84%d8%b1%d9%be%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%81%d9%88%d8%b3-%d8%b7%d9%84%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%af%d9%84-%d8%b3%d9%85-chlorpyrifos/

انواع گیاهان و محصولات تاثیر پذیر از سم کلرپیریفوس

این سم می تواند در انواع مزرعه ها، باغات میوه و در منازل برای از بین بردن حشرات و جانداران مضر و موذی استفاده شود.

سم کلرپیریفوس در انواع مزارع کشت گندم، جو، یونجه، پنبه، چغندر و ذرت برای از بین بردن آفاتی مانند انواع سوسک سیاه گندم، آفات شته، بید، مورچه، آفات برگ پنبه، لاروهای چغندر قند و یا انواع آفاتی که در خاک و یا برگ و شاخه های این محصولات هستند، به میزان دو لیتر در هر هکتار از مزرعه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد تا نتیجه موثری داشته باشد.

همچنین از سم کلرپیریفوس در مزارع مرکبات، صیفی جات، حبوبات، درختان گیلاس، سیب، پرتقال، گلابی، توت فرنگی، موز، انگور و بادام و مزارع سیب زمینی نیز برای از بین بردن انواع شپشک ها، مگس ها، کرم های خوشه ای، سوسک، لارو، شته، کفشدوزک و برگخوارها می تواند به میزان، 1 یا 2 تا 2 و نیم لیتر در هر هکتار مورد استفاده قرار بگیرد.

این سم همچنین برای سم پاشی و رفع آفات و حشرات انواع گیاهان زینتی، محل کشت مارچوبه و قارچ های خوراکی نیز قابل استفاده است و می تواند تاثیر خوبی داشته باشد، البته باید از مقدار استفاده اطلاع کافی داشت تا مشکلی برای گیاهان پیش نیاید .

این سم با تولید بخارات سمی و نفوذ این بخارات در اعماق گیاهان و خاک این محصولات، به خوبی می تواند انواع لاروها، کک ها و کرم های موجود در این محصولات و خاک ها را از بین ببرد.

 

دوره تاثیر و ماندگاری سم کلرپیریفوس بر محصولات کشاورزی و خاک

دوره تاثیر سم کلرپیریفوس بستگی به محصول و مزرعه دارد؛ اما میانگین آن برای 14 روز متوالی و گاهی تا شش هفته برای محصولات مختلف می باشد، در این دوره باید از ورود چهار پایان به مزارعی که در آنها از این سم استفاده شده جلوگیری شود تا آنها آسیبی نبینند.

به طور کلی سم کلرپیریفوس که از نوع سموم فسفره می باشد، به اندازه دو هفته در روی گیاه، هفت روز داخل گیاه و سپس به اندازه ده تا بیش از ماه ها در خاک مشاهده می شود و تاثیر خود را می گذارد و به همین دلیل در این دوره باید از جمع کردن محصولاتی که به آن آغشته شده اند و استفاده از خاک آن خودداری کرد تا به خوبی تاثیر سم از بین برود.

به طور کلی و طبق تحقیقات کارشناسان میزان ماندگاری سم کلرپیریفوس در خاک بین دو تا چهار ماه است؛ پس باید زمان درست استفاده از آن و جمع کردن محصولات را بدانیم تا سم از روی میوه ها و صیفی جات زدوده شود و روی آنها باقی نماند، زیرا این سم به خوبی با آب حل نمی شوند و در نتیجه شسته نمی شود و روی میوه ها باقی می ماند و می تواند بر انسان تاثیر منفی بگذارد.

تاثیر این سم در گیاهان و یا خاک هایی که در دمای کمتر از پنج درجه سانتی گراد رشد می کنند و یا نگهداری می شوند کم می شود و در نتیجه باید به دمایی که از این سم در آنجا استفاده می شود نیز توجه کرد و اطلاع کافی داشت.

 

چگونگی تاثیر سم کلرپیریفوس بر انواع محصولات کشاورزی

این سم بسیار قوی است و به دلیل خواص آن باید مانند یک پوشش بر روی محصولات مختلف قرار بگیرد تا تاثیر مورد نظر خود را بگذارد.

سم کلرپیریفوس می تواند از طریق لمسی، عصبی، گوارشی و تنفسی بر تمام آفات، حشرات و جانداران تاثیرگذار باشد و در کارکرد آنها اختلال ایجاد کند.

این سم با بهره گیری از این ویژگی که به راحتی به داخل گیاهان و شاخه های آنها و همچنین خاک نفوذ می کند و برای ماه ها در آنجا باقی می ماند، می تواند تاثیرات زیادی در از بین بردن آفات روی گیاهان و داخل آنان و طیف وسیعی از انواع آفات جونده و مکنده مختلف داشته باشد.

همچنین قابل ذکر است که بسیاری از کشاورزان از سم کلرپیریفوس برای از بین بردن آفات و سم پاشی خاک نیز استفاده می کنند، چنانچه کشاورزان این سم را با مقداری آب و صابون و یا روغن های مخصوصی ترکیب کنند، تاثیر آن بیشتر می شود و می توانند نتیجه بهتری بگیرند، زیرا این سم قابلیت ترکیب و اختلاط پذیری با آب را ندارد و یا میزان آن بسیار کم می باشد.

این سم همیشه آماده مصرف می باشد و به صورت آماده به مصرف در بازار به خرید و فروش می رسد، قابل ذکر است که در محیط های اسیدی، پایداری و تاثیر بهتری تا محیط های بازی و قلیایی دارد.

سم کلرپیریفوس 5

مقدار و زمان استفاده از سم کلرپیریفوس

این سم می تواند در مزارع با محصولات مختلف استفاده شود تا آفت های مختلف را از بین ببرد، البته کشاورزان قبل از استفاده از آن باید بدانند که مقدار مصرف این سم در هر هکتار از مزرعه و باغ باید چه مقدار باشد تا به محصولاتشان آسیبی وارد نشود و در این میان تاثیر مورد نظر را نیز در از بین بردن آفات داشته باشد.

به همین دلیل مصرف کنندگان باید قبل از استفاده از این سم با درصد های مختلف باید از نظر افراد متخصص و یا شرکت های نباتات استفاده کنند تا به این مطلب پی ببرند که برای نوع محصول کشت شده آنها و یا نوع باغ میوه آنها، از سم به چه میزان و در چه زمان و مرحله ای از رشد گیاه استفاده کنند تا به محصولاتشان آسیبی وارد نشود و عوارضی برای انسان ها نیز نداشته باشد.

البته در برخی از باغات و مزارع باید از این سم در زمانی قبل از شکوفه دهی درختان و یا مراحل رشد مختلف گیاهان در زمان جوانه زدن و … باید استفاده کرد.

قابل ذکر است که این سم بیشتر با اندازه Ec 40 درصد و یا  Ec 40/8 درصد در بسته های 150 لیتری و 250 لیتری در بازار و فروشگاه های آفات و سموم کشاورزی موجود است و به فروش می رسد.

بهتر است کشاورزان قبل از استفاده از این سم از نظر کارشناسان استفاده کنند و درباره این موضوع نیز تحقیق کنند که غلظت استفاده از این سم برای هر گیاهی چقدر می باشد، زیرا غلظت های متفاوت این سم برای محصولات و گیاهان مختلف می تواند، تاثیرات متفاوتی داشته باشد و هم گیاه را دارای رشد بهتر کند و هم آن را از بین ببرد.

در محصولاتی مانند کاهو زمانی که بوته این گیاه کاملا رشد یافت، می توان از این سم استفاده کرد تا نتیجه خوبی گرفت و سموم را دفع کرد.

 همچنین در درخت های سیب نیز باید قبل از رویش شکوفه ها و تا زمانی که گل های این درخت می رویند، زمان سم پاشی موجود می باشد و مشکلی برای میوه ها و درخت ایجاد نمی کند.

 

موارد منع استفاده از سم کلرپیریفوس

این سم در کنار بسیاری از مزایا و قدرت خوبی که در از بین بردن انواع آفات و حشره های گیاهان و درختان دارد، می تواند دارای معایب و موارد منع مصرفی نیز باشد.

در مورد عوارض مصرف این سم بر انسان به طور مفصل توضیح داده می شود، اما باید گفت که این سم برای برخی جانداران مانند انواع زنبورهای عسل مضر است و آنها را از بین می برد پس بهتر است که از این سم در کنار کندوهای عسل و یا گیاهانی که زنبورها از آنها برای تولید عسل استفاده می کنند، استفاده نشود.

بنابراین با تاثیر این سم بر زنبورهای عسل بهتر است از این سم در درختانی که شکوفه می دهند، بعد از گذشت چهار تا شش روز از شکوفه دادن استفاده کرد تا زنبورهای عسل دیگر نزدیک آنها نگردند و از آنها تغذیه نکنند.

مزرعه دارانی که دارای مزارع خربزه مشهدی و یا استخر های ماهی و حیوانات آبزی هستند، نیز باید از استفاده این سم خودداری کنند.

این سم با تاثیری که بر اعصاب حیوانات و حشره ها می گذارد، می تواند در آنها اختلالات عصبی ایجاد کند و آنها را از بین ببرد.

همچنین قابل ذکر است که سم کلرپیریفوس می تواند سبب خوردگی فلزاتی مانند مس و برنج شود و آنها را معیوب سازد؛ پس بهتر است از آنها نیز دور باشد و در محیطی که دارای این فلزات است، نگهداری نشوند.

بهتر است باغداران از این سم در مزارع گوجه فرنگی نیز استفاده نکنند، چون خیلی قوی است و گوجه ها و برگ های آنها را در عرض یک تا دو روز از بین می برد و چیزی از این گیاه باقی نمی ماند.

با توجه به اینکه این سم در از بین بردن انواع آفات گیاهان زینتی نیز استفاده می شود، در برخی از گیاهان زینتی و گل ها مانند گل سرخ نیز تاثیر بدی دارد و به آنها آسیب وارد می کند و باید احتیاط های لازم را به کار برد.

قابل ذکر است که مقدار زیاد استفاده از سم کلرپیریفوس و باقی ماندن آن بر گیاهان و جریان یافتن آن با آب می تواند به خاک ها و گیاهان دیگر نیز صدمه وارد کند و آنها را سمی و یا از بین ببرد، زیرا این سم به راحتی از روی میوه ها و مرکبات زدوده نمی شود.

 

تاثیر و عوارض بد سم کلرپیریفوس بر روی انسان

این سم علاوه بر تاثیر خوب و قوی که در از بین بردن انواع آفات و حشره ها از باغات میوه، حبوبات و مرکبات دارد، می تواند بر انسان و دیگر جانداران دارای تاثیرات بدی باشد.

از خیلی سال ها پیش در بسیاری از کشورها استفاده از این سم در بسیاری از باغچه های خانگی و جایی که انسان زندگی می کند، ممنوع شده است تا تاثیرات منفی آن گریبانگیر انسان ها نگردد.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با اطلاع از خطرناک بودن این سم و تاثیر بد آن بر انسان فروش آن را در عطاری ها و سوپرمارکت ها ممنوع اعلام کرده است و فروش آن را منوط به داشتن مجوز از سازمان های گیاه پزشکی اعلام کرده اند.

بدن انسان بسیار زیاد نسبت به سمومی که از مواد شیمیایی تشکیل شده اند، حساسیت دارد و می تواند به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم با این سم در ارتباط باشد و از آن آسیب ببیند و دچار بیماری های مختلف شود.

نخستین افرادی که در ارتباط با این سم هستند، تولیدکنندگان آن در بخش های تولیدات سموم کشاورزی هستند که می توانند مورد آلودگی و بیماری قرار بگیرند.

مزرعه داران و کارگرانی که به طور مستقیم نیز با این سم در ارتباط هستند و از آن استفاده می کنند، می توانند از افراد نخستی باشند که دچار حساسیت های پوستی و چشمی می شوند.

همچنین در مراحل بعدی افراد با سنین مختلف از طریق مصرف مواد غذایی، سبزیجات و میوه هایی که در معرض این سم قرار گرفته اند، می باشند که می توانند وارد بدن شوند و بر عملکرد آن تاثیر منفی بگذارند.

پس به طور کلی سم کلرپیریفوس از سه طریق تنفسی، خوراکی و پوستی وارد بدن می شود که ورود از طریق پوست نسبت به بقیه بیشتر می باشد.

با توجه به تحقیقات فراوان و آزمایش های متعددی که کارشناسان از تاثیر این سم بر روی حیوانات به دست آورده اند، مشخص شده است که سم کلرپیریفوس بر قشر داخلی مغز کودکان و جنین ها تاثیرگذار می باشد و مغز آنها را کوچک می کند و اجازه رشد به آن و یا بخشی از قسمت های آن را نمی دهد.

به همین دلیل خانم های باردار و یا خانواده هایی که کودکی در خانه دارند، باید کمتر از این سم استفاده کنند و یا آن را در جایی نگهداری کنیم که این دو دسته از افراد در معرض آن قرار نگیرند.

همچنین سم کلرپیریفوس و قرار گرفتن مداوم در معرض آن می تواند سبب آسیب به مغز و سلول های آن و ایجاد افسردگی می شود و در بسیاری از موارد نیز می تواند بر سیستم قلبی عروقی انسان و همچنین سیستم تنفسی و ریوی او نیز تاثیرگذار باشد و سبب بیماری های خونی، قلبی و ریوی گردد، پس باید گفت سم بسیار خطرناکی است.

ایجاد سر درد های مداوم و ناگهانی، حساسیت های چشمی، سوزش چشم و پوست، مشکلات پوستی و خونی، ناراحتی های کبدی، مشکلات گفتاری، حالت تهوع ، سرگیجه و … نیز می تواند از دیگر تاثیرات منفی این سم بر انسان باشد.

انسان باید بداند که تاثیر سم کلرپیریفوس بر بدن می تواند به صورت ناگهانی باشد و گاهی سبب مرگ او گردد، گاهی نیز این تاثیر به صورت آرام و با نفوذ بر قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود، پس بهتر است در صورت هر گونه تماسی با آن به پزشک مراجعه کنند و نوع سم و مقدار غلظت آن را نیز گزارش دهند.

 

نکات مورد اهمیت پیرامون سم کلرپیریفوس

با توجه به اینکه سم کلرپیریفوس از طریق پوست جذب خون می شود و سبب مشکلات تنفسی نیز می گردد، باغداران و کسانی که از آن برای سم پاشی مزارع استفاده می کنند و یا در بخش های تولید آن هستند، باید در هنگام سمپاشی و تولید از لباس های مخصوص و انواع ماسک های فیلتردار برای تنفس استفاده کنند تا آسیب پوستی و تنفسی نبینند و در پایان تماس و کار با آن نیز حتما لباس های خود را تعویض کنند و بدن خود را با آب و صابون بشویند.

به دلیل خطرناک بودن این سم، مردم در هنگام استفاده از انواع میوه ها و صیفی جات باید به خوبی آنها را با مواد ضد عفونی کننده شست و شو دهند و سپس مصرف کنند.

همچنین کشاورزان و باغداران نیز در زمان مناسبی باید اقدام به استفاده از این سم کنند و در زمان مناسبی نیز اقدام به برداشت محصول سم پاشی شده خود کنند تا تاثیر این سم از بین رفته باشد و چیزی بر روی آن باقی نمانده باشد.

این سم قابل اشتعال است و به همین دلیل برای محیط زیست مناسب نمی باشد و نباید در کنار مواد نفتی، آتش و دود سیگار قرار بگیرند و یا نگهداری شود.

ناگفته نماند که بهتر است، مسئولان نیز به وظیفه خود توجه داشته باشند و دقت کنند تا این سم به راحتی در اختیار هر کس قرار نگیرد و به طور آزاد به فروش نرسد.

مردم هم کمتر از سم کلرپیریفوس برای سم پاشی باغچه های منازل و از بین بردن انواع سوسک ها، موریانه ها و انواع کک ها در منازل خود استفاده کنند تا به این راحتی ها در دسترس کودکان و خانواده ها قرار نگیرد.

همچنین ناگفته نماند که بسیاری از افرادی که دارای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نیز می باشند، از این سم برای از بین بردن انواع شپشک های روی بدن آنها استفاده می کنند که این کار نیز خطرناک می باشد و سبب پخش شدن و ماندگاری این سموم بر سطوح مختلف منزل و محیط اطراف می شود.

 

نحوه خرید و قیمت سم کلرپیریفوس

این سم در اندازه و قیمت های مختلف در ظروف متفاوت در بازار موجود است و با توجه به اینکه شرکت های مختلفی آن را تولید می کنند و دارای حجم و غلظت های متفاوتی نیز می باشد دارای قیمت های متنوع است و نمی توان آن را در همه جا یکسان اعلام کرد.

سم کلرپیریفوس تحت مجوز سازمان نباتات ایران و سازمان های گیاه پزشکی می باشد و با صدور مجوزهای خاص روانه بازار می شود، این سم همچنین دارای برچسبی می باشد که تمام موارد استفاده، شیوه استفاده، نکات قابل توجه و قابل احتیاط، موارد منع مصرف در آن ذکر شده است و باید قبل از استفاده آنها را مطالعه کرد.

خریداران همچنین قبل از خرید این آفت کش قوی باید از نظر کارشناسان امور کشاورزی، گیاه پزشکان و افراد مطلع در زمینه استفاده از سموم کشاورزی بهره بگیرند و با اطلاعات کافی به استقبال آن بروند.

 این سم که از دسته سموم فسفره می باشد را می توان از سایت های معتبر فروش سموم کشاورزی به صورت غیر حضوری و اینترنتی و یا از فروشگاه های معتبر فروش سموم کشاورزی و دفع آفات با قیمت مناسب خریداری کرد.

علائم مسمومیت و طریقه نگهداری از سم کلرپیریفوس

افراد مختلف اعم از خانواده ها و یا افرادی که در واحدهای تولیدی این سم و یا مزرعه داران و باغدارانی که از این سم برای سم پاشی و آفت زدایی محصولات متنوع خود استفاده می کنند، باید بدانند که علائم مسمومیت توسط این سم شامل سردرد، گیجی، مشکل در تنفس، سوزش چشم ها و دست ها، حالت تهوع و … می باشد.

در صورتی که افراد در معرض سم کلرپیریفوس قرار داشتند و دچار این حالت شدند، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مسئولان با خوراندن پادزهر اکسیم و یا ذغال های طبی آنها را مداوا کنند و سم را از بدن آنها خارج کنند، تا به مغز و یا ریه نفوذ نکند و سبب ایجاد مشکلات حادتر نگردد.

همچنین در صورتی که مقداری از این سم روی پوست افراد ریخته شده باشد، باید سریعا آن را با آب گرم و یا صابون شست و شو دهند تا از طریق پوست وارد خون نگردد و به ایجاد آلرژی و التهاب پوست منجر نشود.

قابل ذکر است که مزرعه داران و افرادی که از این سم استفاده می کنند، باید بدانند که باید آن را از مواد غذایی، دسترس کودکان و محیط های نم دار دور کنند، همچنین محیط هایی که دارای مواد اشتعال نیز می باشد، خطرناک است و نباید در این مکان ها نگهداری شود.

باید همیشه درب ظرف محتوی این سم بسته باشد تا دوام و عمر و همچنین اثرپذیری آن از بین نرود.

همچنین بهترین دما برای نگهداری سم کلرپیریفوس بین دمای صفر تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر می باشد، قابل ذکر است که مزرعه داران نیز باید از نوعی از این سم که آماده مصرف است استفاده کنند و یا در صورتی که نیاز به محلول شدن با موادی همچون آب دارد، همان مقدار که لازم دارند را با آب محلول کنند و همه سم را آماده به مصرف نکنند.

 

به طور کلی با تمام این توضیحات باید گفت که تمام سموم کشاورزی دارای مواد شیمیایی می باشند، حال برخی خطرناک تر هستند و برخی به مقدار کمتری دارای خطر می باشند، اما باید در هنگام استفاده از همه آنها احتیاط کرد و نکات ایمنی را به خصوص در مورد تنفس، پوست و چشم ها رعایت کرد تا عواقبش گریبانگیر خودمان نشود.

همچنین استفاده از نظر متخصصان نیز می تواند بهترین روش احتیاط در هنگام استفاده از این سم ها و سم کلرپیریفوس باشد تا هم نوع بهتر و هم سمی با غلظت بهتر و کم خطرتر برای انسان را تهیه کرد.

 

دسته بندی آموزش ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “همه چیز درباره سم کلرپیریفوس”

    1. سلام كاملا بستگي به سم دارد- با اين حال اطلاعات كامل هر سم روي آن نوشته شده در غير اين صورت مي تونيد در گوگل اطلاعاتش را پيدا كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا

پرداخت آنلاین

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

نمادهای ما

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت